Ik kreeg ideeën die niet met fotografie te realiseren zijn'

'Vroeger registreerde ik simpelweg met de camera wat ik zag, maar in een later stadium was dat niet meer genoeg. Mijn wil om te fotograferen wat niet zomaar geschoten kon worden, werd steeds groter; ik ging het beeld steeds meer regisseren. Daarnaast kreeg ik ook ideeën die niet meer met fototografie te realiseren zijn, zowel technisch als organisatorisch. De keuze om beeld te gaan monteren was een logisch gevolg. Zo bepaal ik dus altijd vanaf het idee of concept wat het verloop zal zijn. Voordat ik een foto neem, moet het hele traject tot het eindpunt in grote lijnen duidelijk zijn. Is het zonder bewerken mogelijk , dan krijgt dat de voorkeur. Natuurlijk moet je dan van te voren weten wat je later nog kunt doen om het gewenste resultaat te krijgen.

Naar mijn idee wordt er vaak aan voorbijgegaan dat je een foto ook kunt bewerken tijdens de opname. Fotografen die de keuze tot montage achteraf maken, verliezen zich soms in een overvloed van bewerkingen. Je produceert namelijk al snel iets apparts met een programma als Photoshop. Enkele filters eroverheen en het oogt al spectaculair. Dit wil niet zeggen dat wat je dan hebt gemaakt ook daadwerkelijk appart is. Eigenlijk heb je meerdere beelden van zo'n fotograaf nodig om te zien of het niet een soort toeval was.

Bij deze kleurenfoto heb ik geen bewerkingsprogramma gebruikt. Toch is dit naar mijn mening een bewerkte foto. Ik wil ermee benadrukken dat je ook een dergelijk beeld kan scheppen zonder Photoshop te gebruiken. Daarnaast wil ik met dit beeld verschillende dingen in combinatie met elkaar laten zien. Ik teken en schilder soms ook naast fotografie. De vrouw is door mij getekend en later heb ik de tekening gecombineerd met de foto van een glas.

Er bestaan fotografen die camera's 'sparen'. Ik ben daar geen voorstander van; ik zie een camera meer als gereedschap. De keuze voor een bepaalde camera is afhankelijk van wat je ideeën of opdrachten zijn. Ondanks alle bewerkte fotografie ligt mijn voorkeur nog steeds bij analoog.

Mijn fotografie bestaat meestal uit sfeerbelden en emoties. Dan is de korrelgrootte een belangrijke factor om zo'n sfeer of emotie iets extra's te geven.

Mijn tip: streef ernaar niet te laten zien dat de foto is gemaakt met een bewerkingsprogramma. Of, in het tegenovergestelde geval, neem een onderwerp waarbij je wel zo'n programma moet gebruiken, omdat het anders onmogelijk is. Wil je bijvoorbeeld een foto in een andere foto plakken, houd daar dan bij het maken van de foto al rekening mee. De korrelgrootte, de lens en de afstand tot het in te plakken object zijn immers van belang voor het eindresultaat.'

Winkelwagen

Geen artikelen in winkelwagen.
© 2012 - 2018 Mensfotografie ( De mens staat centraal) | sitemap | rss | webwinkel beginnen - powered by Mijnwebwinkel